کد مطلب:34926
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:34
يكي از تعبيرهايي كه در آيات مربوط به معاد به طور وسيع به چشم ميخورد چيست؟
زنده كردن مردگان عنوان ديگري است كه در آيات مربوط به معاد به طور وسيع و گسترده به چشم ميخورد، و از طرق گوناگون امكان زنده شدن مردگان را بعد از مرگ نشان ميدهد.
از جمله، در آيه 6 سوره حج بعد از آنكه قرآن مجيد سه مسأله مهم را يادآوري ميكند (مسأله آفرينش انسان از خاك، و تطورات و دگرگونيهاي دوران جنين، و زنده شدن زمين بعد از نزول بارانهاي حياتبخش) ميفرمايد [اين به خاطر آن است كه بدانيد خداوند حق است، و مردگان را زنده ميكند و بر همه چيز قادر است] «ذلِكَ بِأَنَّ الله هُوَ الْحَقُّ وَاَنَّهُ يُحْيِي الْمَوْتي وَاَنَّهُ عَلي كُلِّ شَيءٍ قَديرٌ».
«حَقّ» به معني واقعيت و ثبوت است، و تعبير فوق به گفته «الميزان» نشان ميدهد كه خداوند عين واقعيت است، نه اينكه وجودي است داراي واقعيت، او عين ثبوت و عين حقيقت است، بلكه حقانيت و ثبوت هر چيز در عالم از بركت وجود او است (الميزان 14/378).
نقطه مقابل حق باطل است كه واقعيت و ثبوتي ندارد بلكه خيال و پندار و سرابي بيش نيست.
جالب اينكه در اين آيه پديدههاي سه گانه فوق (پيدايش آدم از خاك، تطورات جنين، و زنده شدن زمينهاي مرده) هم به عنوان دليل بر مبدأ، يعني اصل وجود خدا ذكر شده، و هم دليل بر معاد، و هم صفات خدا (مانند قدرت) و در حقيقت اين تغييرات گسترده كه در همه چيز جهان حكمفرما است دليل بر وجود يك نقطه ثابت در عالم هستي است، و اين نظام شگرف كه بر پديدههاي متغير حكومت ميكند نشانه علم و قدرت او است، و همه اينها دليل بر اين است كه زندگاني بعد از مرگ كاملاً امكانپذير ميباشد.
همانگونه كه در بالا اشاره شد تعبير به «احياء موتي» (حيات بعد از مرگ) به طور وسيعي در آيات معاد آمده، اين تعبير دليل روشني بر معاد جسماني است كه نه تنها روح انسان، بلكه جسم او نيز در جهان ديگر باز ميگردد (البته در سطحي والاتر و بالاتر) اگر معاد منحصراً روحاني بود حيات بعد از مرگ مفهومي نداشت، بلكه روح بعد از جدائي از جسم همچنان به بقاي خود ادامه ميدهد.
واژه «رستاخيز» در فارسي همين معني حيات بعد از مرگ را ميرساند، چرا كه «رَسْت» از ريشه پهلوي «ريستك» به معني «مرده» گرفته شده، و «رستاخيز» يا «رستخيز» به معني برخاستن مردگان است (لغتنامه دهخدا (ماده رستاخيز).) كه معادل عربي «قيامت» يا «احياء موتي» است.
پيام قرآن ج 5
ايت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.